Konzumace rybího masa podporuje zdraví mozku. Chrání před demencí i Alzheimerem

4.květen 2016

Výživové rady se na nás valí ze všech stran. Často si tipy na ideální složení jídelníčku protiřečí a módní vlny vyzdvihují různé potraviny, které jsou ten či onen rok zrovnakurzu. Ve všech dietních radách a výživových plánech ale najdeme několik věcí společných: doporučují zeleninu, střídmost a v neposlední řadě konzumaci ryb. Látky obsaženérybím mase se totiž těžko hledajíjiných potravinách a právě tyto složky pomáhají ochránit mozek před stárnutím a nemocemi, které jej provázejí.

Ukazuje se, že lidé, kteří pravidelně konzumují ryby, doslova mládnou. Jejich mozek a paměť totiž funguje stejně jako u lidí o čtyři roky mladších, kteří rybám zrovna neholdují. Desetiletý výzkum vědcůPittsburské univerzityroce 2014 ukázal, že lidé, kteří konzumovali alespoň jednou týdně rybí maso, měli větší objem šedé kůry mozkovéoblastech souvisejícíchpamětí a kognitivními funkcemi.

Díky konzumaci ryb nepřijímáme tolik nasycených mastných kyselin, což pomáhá snížit riziko Alzheimerovy choroby. Současně se v rybách vyskytuje podstatné množství selenu, který nás před touto chorobou rovněž může ochránit, navíc ještě zlepšuje strukturu mozku. Odborné výzkumy ukazují, že pravidelná konzumace ryb napomáhá také proti demenci. „Rybí maso působí na mozek přímo blahodárně. Velmi vysoký obsah omega-3 mastných kyselin má například tuňák. Čerstvou rybu si připravte jako steak, na pánvi je třeba ji zpracovat rychle, aby se maso nevysušilo,“ vysvětluje Marek Sedlákz rybích restaurací Nordsee.

Alzheimerova choroba propukne u 20–40 % osob starších 85 let. Postihuje však i mnoho mladších lidí. Proti tomuto onemocnění nejlépe funguje vysoká hladina omega-3 mastných kyselin v krvi, zejména kyseliny dokosahexaenové (DHA), která snižuje riziko propuknutí Alzheimerovy choroby o 39 % oproti lidem, kteří mají hladinu této kyseliny v krvi nízkou. Stejná látka dokáže snížit pravděpodobnost rozvoje demence až o 47 %. Omega-3 mastné kyseliny jsou jednou z nejprospěšnějších látek obsažených v rybách.

Předcházejte depresi rybím jídelníčkem

Konzumace ryb je spojena též s prevencí deprese. Touto nemocí trpí přibližně 121 milionů lidí po celém světě. Lidé konzumující ryby a další mořské plody mají o sedmnáct procent nižší riziko jejího vzniku, než lidé, kteří ryby jedí málo, nebo je zcela odmítají. Výsledky studií také ukázaly, že v riziku rozvoje deprese se liší mužský a ženský organismus. U mužů se při konzumaci ryb snižuje riziko o pětinu, u žen je to o 16 %. Další studie ukazuje, že kyselina eikosapentaneová (EPA), která je obsažena v omega-3 mastných kyselinách, má na některé osoby podobné účinky jako antidepresiva. Rybí maso pak působí doslova jako lék. Deprese je mezi lidmi konzumujícími pravidelně ryby méně častá, důkazem je kmen Inuitů, který žije v Grónsku a živí se zejména rybami. U těchto lidí je výskyt deprese minimální.

předchozí článek Všechny články další článek

TOPlist