Komentář: Páku na volant překoná profesionál za pár vteřin, továrnímu zabezpečení aut nevěřte

3.listopad 2014

Na českém trhu existuje celá řada prvků pro zabezpečení automobilů. Některé z nich patří mezi tradiční, a jsou proto mezi veřejností a bohužel i mezi zloději velmi dobře známé. Naštěstí se stále objevují nové druhy sofistikovaných systémů, jež nabízejí nejvyšší možnou míru ochrany. Jejich vhodnou volbou je možné zloději případnou krádež výrazně zkomplikovat, často až do míry, že riziko vyhodnotí jako příliš vysoké a vyhlédne si jiný vůz. Přehled různých typů systémů včetně výhod a nevýhod použití konkrétního prvku přináší komentář specialisty na zabezpečení vozidel, Romana Zrubáka.

Mechanické systémy zneškodňují tekutým dusíkem

Instalace téměř jakéhokoliv zabezpečovacího zařízení nemusí nutně znamenat stoprocentní snížení rizika krádeže. Může však vytvořit takovou překážku, kterou se zloději nebude chtít překonávat. Nejjednodušší mechanické systémy stojí řádově stokoruny a zvláště u levnějších vozů zafungovat mohou. Jde zejména o externí zámky řadicí páky nebo páky na volant, známéčerpacích stanic a koutkůhobbymarketech. Jejich překonání je pro zkušenějšího lapku otázkou sekund.

Pokročilejšími a pouze nepatrně dražšími mechanickými prvky jsou zámky řadicí páky, případně voliče samočinné převodovky, vestavěné přímo ve středovém tunelu. Může jít o zvláštní zámek, z něhož je vidět pouze otvor pro patentní klíč, nebo vyjímatelný vysouvací trn. Určité systémy údajně podlehnou po podchlazení tekutým dusíkem rozlomení, někteří výrobci zabezpečení však vlastními zkouškami efektivitu této metody zpochybňují. Čistě mechanickým řešením může být i pořízení takzvané botičky podobného typu, jaký používají policisté. Manipulacetakovým zařízením je však pro uživatele automobilu mírně řečeno nekomfortní.

Škodolibým umístěním jiné nálepky můžete získat čas

Jako podstatně účinnější se v současnosti jeví elektronické systémy, jež různými způsoby znemožňují neoprávněné užití automobilu. Účinnou může být zástavba skrytého spínače, jenž rozpojí vybrané prvky elektronické soustavy. Imobilizéry, jež při každém startování vyžadují komunikaci mezi klíčem a spínací skříňkou, se již dávno staly standardní výbavou všech osobních vozů, ovšem pro zloděje vybaveného patřičnou elektronikou nepředstavují výraznější překážku. Automobilky navíc používají standardizované kódování těchto imobilizérů, takže se na konkrétní vůz konkrétní značky může lapka připravit.

Podobné je to s továrně montovanými alarmy. Určitým řešením se tak v praxi ukázala možnost instalace alarmu z nabídky příslušenství specializovaných výrobců. Pokud navíc na okna automobilu vylepíte emblémy jiného alarmu, než jakým je vůz skutečně vybaven, můžete na několik minut zmátnout zloděje a získat určitý čas. Konvenční alarmy při neoprávněném přístupu spustí poplach. Pokud je ale lupič rychlý a kolemjdoucí neteční, auto zkrátka zmizí. Pokročilejší alarmy mohou být propojeny s bezpečnostní agenturou, jež v případě poplachu podle druhu zařízení a smlouvy může na místo vyslat pátrací techniku.

Rušičky GPS a GSN signálů lze jednoduše koupit na internetu

Od těchto soustav je již velmi blízko k moderním sledovacím systémům založeným na síti GPS. Jde v podstatě o skryté vysílače signálu napojené na zvláštní senzory či alarmy. Ty v případě neoprávněného otevření či zásahu do elektronických soustav vozu odešlou nouzový signál a přes družice GPS průběžně odesílají informace o aktuální poloze auta. Můžete je sledovat přes počítač nebo skrze aplikaci v chytrém telefonu. Podle nich je pak možné vůz s přesností na několik metrů vypátrat, nahlásit Policii ČR a vrátit jej majiteli. Bohužel zkušené týmy zlodějů již disponují efektivními rušičkami signálu GPS, ty jsou dostupné ke koupi i na internetu. Při použití rušičky se signál ztratí a není možné vozidlo dosledovat.

Když ani mechanik nezná přesné propojení

Jistou naději může představovat pro české majitele vozidel zcela nový systém VAM R1. Je odolný jak proti všem druhům rušiček signálů a čtečkám kódů, tak i proti výměnám spínací skříňky či řídicích jednotek. VAM R1 je šestikanálové elektronické zabezpečovací zařízení s nulovým odběrem proudu při stání vozidla. Jádrem této soustavy je speciální kazeta, kterou si po opuštění automobilu odnáší řidič s sebou tak, jako dříve „tatranku“ z autorádia. Na rozdíl od imobilizérů, kterými jsou auta standardně vybavena již z automobilek, je tento systém už při výrobě konstruován tak, že každá kazeta je originál. Dokonce ani mechanik, který systém do auta instaluje, nezná její kombinaci. Tím se výrazně eliminuje riziko zneužití informací a není možné systém duplikovat. VAM R1 je navíc odolný i při použití servisních diagnostických zařízení i duplikátu klíče, a ani s tím originálním vůz bez zasunuté kazety nenastartujete. K tomu jej lze doplnit řadou dalších modulů včetně ochrany proti únosu VAM TIMER či satelitní lokalizační jednotky GUARDYS CGT2020. Dle tvrzení výrobce v současnosti jezdí již několik tisíc automobilů vybavených systémem VAM R1, přičemž v žádném ze stovek zdokumentovaných pokusů o krádež se jej dosud nepodařilo překonat.

Autorem komentáře je Roman Zrubák, specialista na zabezpečení automobilů ze společnosti IRIS IDENT, která je výhradním distributorem systému VAM pro Českou republiku.

předchozí článek Všechny články další článek

TOPlist