Jste obézní? Zapomeňte na běh a jděte si zaplavat do teplé vody

10.červen 2015

Blíží se tradiční plavková sezona, teplota vzduchu stále stoupá a vrstvy oděvů se tenčí. Mnoho lidí tyto faktory donutí vrhnout se na hubnutíupravením jídelníčku, cvičením nebo nejlépe kombinací obojího. Jak to ale mají obézní lidé? Jaký druh pohybu je pro na hubnutí vhodný a jaký jim může naopak ublížit?

Obezita je důsledkem nevhodného stravování a nízké fyzické aktivity, sama o sobě pak přispívározvoji řady dalších závažných onemocnění. Při obezitě je riziko vzniku vysokého tlaku šestkrát vyšší, u cukrovky pak dokonce sedmkrát. Podle Zprávy o zdraví obyvatel ČR, kterou pro rok 2014 zveřejnil Státní zdravotní ústav, nadváhu nebo obezitu více než 57 % dospělé populace v Česku. Tento podíl se navíc nedaří nijak snižovat. S nadváhou či obezitou se potýkají stále častěji také děti, zejména chlapci. Řada odborníků řeší, jak by se lidénadváhou či obezitou měli stravovat. Jaká fyzická aktivita je však pro vhodná? A jaké by se měli spíše vyhnout, než jejich váha dostatečně klesne?

Vhodná aktivita: Plavání

Pro osobynadváhou či obezitou je vhodné volit fyzické aktivity, které nezatíží jejich pohybový aparát více, než jak jej zatíží samotná váha. Je třeba myslet především na oběhovou a dýchací soustavu a nosné klouby. Jednounejvhodnějších pohybových aktivit je proto plavání. Cvičení ve vodě totiž zapojuje celé svalové skupiny, a to aniž by výrazněji zatížilo páteř nebo klouby nohou. Podle odborníků také zlepšuje dechovou kapacitu. Je však třeba dbát na volbu teploty vody. „Pobytledové vodě může tělu vyslat signáluložení podkožního tuku, což by bylo pro osobynadváhou kontraproduktivní. Vhodné je proto cvičeníbazénuvodou, která 30 a více stupňů Celsia. Pokud je navíc geotermální, pomůže namáhanému organismu relaxovat a působí blahodárně,“ radí Dalibor Antonínnejmodernějšího a největšího českého akvaparku Aqualand Moravia, který disponuje 12 různými bazény o celkové rozloze vodní plochy 3000 m2. Více než polovina bazénů teplotu nad 30 stupňů a jsou napájeny geotermální vodou, kterou Aqualand Moravia využívá jako jediný akvaparkČesku.

Tip: Zajímavostí je, že plaváním vaše tělo spotřebuje5x více energie, než kdybyste stejnou vzdálenost urazili pěšky.

Vhodná aktivita: Rychlá chůze

Pokud člověk trpí nadváhou, avšak zatím nemá problémyklouby dolních končetin, může se směle vrhnout na svižnou chůzi, která je pro něj vhodnější než běh. Ten je rizikovější co do zranění i přetížení kloubů a organismu celkově. Chůze, lépe svižná chůze, je naopak pro tělo ideální. Vstřícné jsou i statistiky, které uvádějí, že zatímcoběhu zůstanou jen 4 % lidí, chůze se stane pravidelnou a nedílnou součástí života až pro 60 % osob. Vhodnémotivační je pořídit si proto krokoměr, či stáhnout vhodnou aplikaci do mobilu, a sledovat denní pokroky. Ideální je chodit denně, a to nejlépe hodinukuse. Za tu je dobré udělat přibližně 6 tisíc kroků, které se postupně zvýší na 10 tisíc. Toto navýšení se samozřejmě adekvátně odrazí i na čase, který člověk chůzí stráví, je proto dobré později počítat spíše s 90 až 120 minutami. Některé zdroje slibují při tomto rytmu snížení váhyvíce než 12 kg za rok, u lidského těla je však vše velmi individuální.

Tip: Pokud si najdete pěkné prostředíchůzi, případně sestavíte příjemný playlist do uší, přestanete časem vnímat tento pohyb jako povinnost. Stane se vaší součástí a denní rutinou, stejně jako čištění zubů nebo sprcha.

Vhodná aktivita: Jízda na kole

Velmi populární se v posledních letech stala jízda na kole. Organizují se závody pro veřejnost, lidé jezdí ve skupinkách po horách, pořádají se cyklistické výlety pro celé rodiny a cyklostezky se staví ve velkém. Proč ne, na kole se dá zažít mnoho příjemných pocitů a navíc poznáte z pohodlí sedla místa, do kterých byste se po svých možná nikdy nevydali. Ale je cyklistika vhodná i pro osobynadváhou? Je. Stejně jako třeba plavání totiž do značné míry šetří klouby, které nejsou vystaveny prudkým nárazům. Jsou zde však jistá specifika. Obézní lidé mívají potíže se svalovým korzetem, což se při jízdě na kole může odrážet na páteři. Také se snáze zadýchají. Pokud však budou své trasy volit rozumně a budou je prodlužovat pozvolna, brzy poznají pozitivní dopady cyklistiky jak na své zlepšené kondici, tak při stoupnutí na váhu.

Tip: V nepříznivém počasí můžete využít rotopedů nebo vhodně zaměřených lekcí spinningu. Pokud to myslíte opravdu vážně, měli byste na kolo sednout alespoň 3x do týdne.

 

O Aqualandu Moravia

Aqualand Moravia je nejmodernějším zábavním centrem v České republice. Děti i dospělí se mohou vyřádit na 20 tobogánech a skluzavkách s celkovou délkou více než 1,7 km. Venkovní vodní atrakce Abbys a Boomerango určené až pro třímístné rafty si mohou návštěvníci vyzkoušet vůbec poprvé v České republice. K dispozici jsou, kromě jiných, i oblíbené tobogány U-Wave, Supercrater, Wild River nebo Yellow Crash. Dětem jsou určené dětské bazény a skluzavky, užijí si také v bazénu s atrakcemi, kde mají k dispozici skákadla, šplhací sítě nad vodou, bublinkovače nebo chrliče. Aqualand nabízí celkem 12 bazénů s vodní plochou 3 000 m2, některé s využitím vody z místního geotermálního vrtu, rozsáhlou wellness zónu Forum Romanum, sluneční a římské lázně, Imperium Restaurant a Imperium Cafe.

předchozí článek Všechny články další článek

TOPlist