Čachry s platebními kartami – jak se nestát jejich obětí

5.září 2013

1)      Nenechávejte kartu „bez dozoru“

Je to podobné jakopeněženkou, mobilem či hodinkamizkrátka nechat takové věci ležet jen tak na stole v kanceláři neborestauraci a odejít něco vyřizovat může znamenat pozdější potíže. Co se týká průběhu platbynení správné, aby personál obchodu či restaurace kartu odnesl někam do útrob. K zadání transakce bude stejně většinou potřeba váš PIN, pokud se tedy nejedná o bezkontaktní kartu a platíte menší částku. Pozor, v zahraničí se však můžete setkat i s jinými zvyklostmi. Typicky v USA, kde se velká část transakcí potvrzuje podpisem, může být průběh odlišný. I v takovém případě byste si ale neměli nechat kartu odnéstdohledu

2)      Nastavte si parametry vaší karty

Zvažte, jaký limit vaší karty skutečně využijete. Nastavte si jej nejen pro výběrybankomatů a platby u obchodníků, ale i pro transakce přes internet. Nezapomeňte, že tento limit si můžete kdykoliv změnit. „Umožňuje-li to vaše karta, nastavte si také službu 3D Secure, poté budete transakce provedené přes internet potvrzovat ještě jednorázovým heslem, které obdržíte na váš mobilní telefon,“ říká Pavla Hávová, tisková mluvčí ČSOB.

3)      Buďte obezřetní při výběru z bankomatu

Všímaví byste měli být i při výběru penězbankomatu, abyste se nestali obětí tzv. skimmingu. Měli byste mít na paměti, že při zadávání PIN je nezbytné zakrýt si prsty na klávesnici volnou rukou. „Před každým výběrembankomatu by si klient měl zkontrolovat a prohlédnout prostor bankomatu (prostor u hrdla na kartu, klávesnice, výdejní přihrádka),“ radí Pavla Hávová, mluvčí ČSOB. V případě, že spatříte cokoli neobvyklého, neměli byste transakci provádět a měli byste kontaktovat banku, případně Policii ČR.

Co dělat, když máte podezření, že jste byli okradeni? „V případě oprávněné reklamace transakcí platební kartou je poškozený klient bez zbytečných odkladů odškodněncelé výši. Pokud tedy klient zjistí na svém účtu nějaké nesrovnalosti, měl by se okamžitě obrátit na svou banku, blokovat kartudanou transakci reklamovat,“ doporučuje Hávová a dodává: „Na svou banku se obraťte i v případě, že vám bankomatjakéhokoliv důvodu zadržel platební kartu a nebyla vám vydána potvrzenka.“

4)      Údaje o kartě nesdělujte

Obdrželi jste e-mail, v němž vás odesílatel pod různými záminkami žádá o vyplnění formulářesdělení údajů o vaší platební kartě? Chce po vás její číslo, platnost, bezpečnostní kód či různá hesla? Na takový e-mail nikdy nereagujte, bez ohledu na to, jak důvěryhodně se odesílatel tváří. Takto získané údaje poslouží pachateli ke zneužití vaší karty.

5)      PIN si pamatujte nebo šifrujte

Pokud zloděj ukradne vaši kartu, bude mu téměř na nic, pokud nebude znát PIN kód. Nechoďte mu proto vstříc tím, že budete mít na kartě nebo poblíž karty PIN zaznamenám. Nejbezpečnější je, pokud si tyto 4 číslice budete pamatovat. V bankomatu vaší banky si můžete změnit PIN tak, aby se vám jednoduše pamatoval. Nezadávejte ale jednoduché a předvídatelné kombinace, jako 1111 nebo váš datum narození. Pokud máte třeba více karet a PINy poznamenány musíte mít, zašifrujte je např. do svého telefonu způsobem, který znáte jen vy.  

Zásady bezpečnosti při používání platební karty:

  • nereagujte na podvodné e-maily vyžadující sdělení údajů o vaší kartě
  • aktivně pracujtelimity a dalšími parametry vaší karty
  • mějte platební kartu pod kontrolou
  • při zadávání PIN si vždy zakrývejte druhou rukou klávesnici
  • neukládejte si informace o platební kartě do telefonu
  • neprovádějte transakci, stojí-li ve vaší bezprostřední blízkosti cizí osoba
  • dávejte si pozor na neobvyklé věciprostoru bankomatu a ubezpečte se, že vstupní otvor pro vložení karty nenese známky manipulace nebo poškození
  • uložte si telefonní číslo na Help Desk platebních karet a okamžitě blokujte platební kartupřípadě ztráty nebo krádeže

předchozí článek Všechny články další článek

TOPlist